19.9.11

Something Else.


Ok. Så vi har tröttnat på cupcakes trots allt. Då kanske årets (eller snarare århundradets) roligaste kokbok kan vara något? Kaffekokarkokboken (säg det snabbt!) kan vara det mest briljanta jag någonsin varit med om. Författaren Katja Wulff måste vara ett geni. Det här är så roligt, så smart, så fantastiskt att man ramlar baklänges. Dessutom är bilderna to die for (bara kolla ovan - boken är full med snarlika bilder). Inte för att jag någonsin tror att jag faktiskt kommer att laga mat i en kaffekokare (trots att jag alltid haft romantiska drömmar om att leva som killen i Into the Wild, men i vildmarken har man ju ändå inte ström - så det funkar ju inte ändå, plus att jag helst inte vill dö av giftiga frön), men poängen är att den här boken fungerar ändå. Den är ambitiös, till skillnad från många andra plojiga humorböcker som flödar ut på marknaden i parti och minut, och vissa av recepten ser förvånande nog goda ut. Plus att de verkar rätt lättlagade. Det enda man behöver är tid. Jag spår därför härmed att alla Södermalms pappalediga män omedelbart kommer att kasta ut sina surdegar genom fönstret och springa ut för att hamstra Melittafilter så fort de får nys om detta... Det är också en ultimat present till i princip vem som helst. Boken alltså. Varje gång jag i framtiden mår dåligt, känner att alla mina idéer suger eller är helt under isen kommer jag att ta fram den här boken och bara skratta rakt ut!

P.S. Som så många andra böcker nu för tiden var det här från början en blogg, och den kan du läsa här. DS

6 comments:

Katja said...

Varje gång jag i framtiden mår dåligt, känner att alla mina idéer suger eller är helt under isen kommer jag att ta fram det här inlägget och bara känna mig så jävla bra!

Tack.

Anna W said...

:-)

Kaffekokarkokboksfotografen Dan said...

Vad roligt att du gillar bilderna! Blir jätteglad och stolt när jag läser ditt inlägg. Tusen tack för den fina kritiken. (Och bläckfiskbilden är en av mina absoluta favoriter)

Anna W said...

jag ÄLSKADE bilderna! verkligen älskade. och som kattälskare kan jag säga att jag även älskar era katter. men jag förstår inte hur ni fick dem att posera så bra!?

Kaffekokarkokboksfotografen Dan said...

Tack så jättemycket!
Ja, kissarna är charmiga och Gucci är ju otroligt fotogenic, typ. Men det blev en och annan bild att ta när de skulle vara med. Gucci är oftast ganska medgörlig men Iggy kan vara en riktigt sprattelkatt. Grejen är att Iggy är helt besatt av chips, så det funkar jäkligt bra som muta...

Anna W said...

ah! undrar om det var så de mutade tyra banks och gänget back in the day? ;-)