16.9.11

Picture Perfect.









Man har ju fått nog av såna där amerikanska "skålkakor". Trodde man. Det "man" inte fått nog av är välproducerade böcker där attention has been paid to details. Den här boken är fantastisk - älskar de fina illustrationerna och bilderna. Jag har en kompis som äger en massa kokböcker av den här sorten. De är underbara, för hon har faktiskt använt dem. Kommentarer i marginalen om huruvida kakorna blev bra, justeringar i blyerts kring ungstemperaturen, mjöl och smulor överallt mellan sidorna. Lovely. Så ser inte mina kakböcker ut. Kanske för att mitt kök är en kvadratmeter stort och mindre än en normal garderob, kanske för att jag är en lat person. Inte för att jag inte skulle kunna klämma i mig tio macarons på rad - jag sitter fastnaglad framför det där kockprogrammet på TV där de bara gör desserter och bara stirrar på gigantiska tårtor och allt annat de producerar. Men någon annan kan få skikta det där mjölet and so forth. Det jag njuter mest av här är bokkonsten. Sen är jag förstås ett stort fan av Mia Öhrn - inte minst för att hon är den enda jag vet som skulle kunna tävla med mig och Ture Sventon om vem som gillar semlor mest. Semmel-macaron, någon?

2 comments:

Moesha said...

Hallå där! Du glömde en semmelfantast.. Puss!

Anna W said...

:-) sorry! såklart!