16.3.11

I'm just Saying...

Trogna läsare vet hur mycket jag älskar Dorothy Sayers, och varför gör jag då det? Jo, för att hennes böcker är så vansinnigt smarta, hennes dialog så vass - hänger du inte med i handlingen får du banne mig ta och skärpa till dig, har du inte huvudet på skaft har du inte en chans. Det här är läsning för de som inte vill ha självklara sanningar. Det här är Mad Men, inte Top Model säsong 14 (vilket ju ibland kan kännas helt rätt - men hur många dussindeckare till behöver det här landet - egentligen?).

Min favorit är Mördande reklam, men jag har också läst Kamratfesten, Naturlig död?, Pinsamt intermezzo på Bellonaklubben, Oskuld och arsenik och De nio målarna. Behöver väl inte säga att de är bäst på engelska, men faktiskt helt skapliga även på svenska.

Hur som helst: i vår kommer den här fantastiska boxen (kolla på sidan 7) ut på Albert Bonniers förlag, med underbara illustrationer som omslag (vem har skapat - och var är mina högupplösta omslag på samtliga?) med Oskuld och arsenik, Drama kring ung dansör, Kamratfesten och Lord Peters smekmånad. Lovely!

P.S. Tack E för tipset! DS

2 comments:

Nina U said...

Malin Koort heter den fantastiska illustratören.

Anna W said...

Kul! Tack!