18.12.10

Lucka # 18 - Litterär gemenskap.

I en tid då allt för mycket handlar om att låtsas att man har läst fler (och "viktigare") böcker än man har, göra listor över hur många böcker man läst varje vecka/månad/år (och lite subtilt låta andra få veta detta) vill jag i julens anda påminna om att det viktigaste trots allt är att ha vänner att dela läsupplevelser med. Jag läser hellre en enda bok per år och har någon att diskutera den med som gillar den lika mycket som jag, än en per dag som ingen annan har läst! Vad säger ni?

4 comments:

Tiger said...

Mm, jag skulle nog aldrig få för mig att diskutera en bok med någon annan faktiskt. Men så läser jag ju en per dag också!

Emeli said...

I julklapp önskar jag mig fler diskussioner :)

Men vi behöver inte tycka samma sak. Men skulle man läsa en bok endast om året hoppas man ju båda hade behållning.

Maria said...

Nä, shit. Om jag bara "fick" läsa en bok per åt skulle det ju vara skittråkigt, hur trevlig diskussionen om den än var. De flesta böcker jag läser diskuterar jag inte med någon. Helt ok med mig. :)

Anna W said...

tiger - why not? jag älskar att diskutera och byta böcker med mina lika nördiga bookish friends. du kan börja med mig! vilken är din favoritbok (om du vågar "förstöra den" på detta sätt?) - jag läser, vi diskuterar. ;-)

hmmm... det här var ju väldigt intressant. när jag var yngre hade jag visserligen ett par nära vänner som också läste massor, men jag ville alltid ha fler, alltid sprida mina favoritböcker till alla omkring mig (fråga min sambo vilken ångest han får eftersom jag minst en gång i veckan säger "den här MÅSTE du läsa!"). kanske är det därför mitt bästa jobb någonsin var att jobba i bokhandel. att snacka böcker är det bästa!